De connected werkplaats. Hoe staat het daarmee?

De connected werkplaats. Wat is dat eigenlijk? Is de klantenauto dan verbonden met de werkplaats? En is dat niet bedreigend? Of is de werkplaats dan verbonden met de autofabrikant via Pass-Thru? Of is de werkplaatsapparatuur connected? Hoe ver staan we? Wat is beschikbaar en wat niet? We vragen het aan vijf leveranciers van werkplaatsequipment en twee van garagesoftware.

“Slijtage-onderdelen moet je aantoonbaar objectief beoordelen”, zegt Maurits Golüke van CBX. Dat kan met een teststraat met een olietestsysteem of met deze Groove Glove-bandenscanner.

Laten we beginnen met de verbinding tussen klantenauto en werkplaats. Je weet wel, het dashboardlampje gaat branden of de auto is aan onderhoud toe en dan krijgt de werkplaats een seintje. Maar: “De autofabrikant heeft hierin de regie. Hij heeft de beschikking over deze data die bij veel modellen online wordt doorgegeven aan de dealer”, zegt Koen van Gils namens Infomotive.

Toch gaat de garagesoftwareleverancier niet bij de pakken neerzitten: “Wij zijn druk aan het bekijken of ook het universeel bedrijf over deze data kan beschikken. We hebben al diverse interfaces waarbij het voertuig onder meer kilometerstanden uitwisselt naar Q-Mobiel of InfoMobiel. Het systeem kan dan zelfs automatisch een werkplaatsafspraak maken. Als de klant dat wil, natuurlijk.”

Geen dongels meer

Goed, maar dan moet die interface natuurlijk wel in de klantenauto zitten. Op dat punt is Marloes Maasbommel van CSW niet zo optimistisch: “De vraag bij dit soort ontwikkelingen is altijd in hoeverre de technische mogelijkheden ook toegevoegde waarde voor de eindgebruiker bieden.” Blijkbaar niet genoeg: “Het is niet voor niets dat Bosch Car Service zijn BCS Connect alweer uitfaseert. De bereidheid vanuit garagisten, maar ook vanuit hun klanten, was te klein. Ook initiatieven van PartsPoint, Groupauto en ANWB zijn tot nu toe geen succes gebleken.”

Ondertussen houdt CSW de ontwikkelingen in de markt in de gaten: “Zodra er relevante kansen zijn, doen we er alles aan om deze informatie te ontsluiten in onze AutomaaT GO-software. Het idee is dan dat de informatie die onze klant binnenkrijgt via Pass-Thru in AutomaaT GO terechtkomt. De garagist kan dan automatisch mailen wat de doorgezonden storing is, met de vraag of de klant een afspraak wenst te maken.”

Objectief testen


Clemens Streng van accutesterproducent Midtronics ziet ook de voordelen van zo’n connectie met de klantenauto: “Beeld je eens in dat je draadloos contact maakt met de boordcomputer via de OBD-poort en alvast de nodige informatie van de auto krijgt voor het uit te voeren accu-onderhoud.”

Hartstikke mooi natuurlijk, maar zonder kan het ook, vindt Maurits Golüke van CBX: “Het is goed mogelijk dat het merkkanaal probeert iets eerder onderhoud of vervanging voor te schrijven dan nodig. Universele autobedrijven moeten daarom apparatuur gebruiken waarmee je objectief kan aantonen in welke staat de auto zich bevindt. Denk aan bandenscanners, complete teststraten, olietestsystemen. Uitgangspunt is apparatuur waarmee je slijtage-onderdelen zo goed mogelijk aantoonbaar kan beoordelen. Daar is grote behoefte aan.”

AutomaaT GO van CSW is heel connected. Het biedt koppelingen met bijvoorbeeld WESP en HaynesPro, maar ook met veel externe boekhoudpakketten. Een factuur komt daar via een gecertificeerde koppeling automatisch in. Het pakket biedt zelfs koppelingen met een aantal werkplaatsapparaten.

Pro-actieve benadering


Arian van den Berg van Stokvis Equipment deelt die mening: “Wij leveren werkplaatsuitrusting die zowel dealers als universele autobedrijven helpt om pro-actief klanten te benaderen en kansen te creëren.” Pro-actief? “Ja, omdat de apparatuur data opslaat, kan het autobedrijf inspelen op ontwikkelingen en klanten benaderen met gerichte voorstellen voor onderhoud of reparatie.”

Klantrapporten


Als voorbeeld noemt hij het Quick Vision-systeem van fabrikant Mondolfo: “Dat hebben wij geïnstalleerd bij Marco van Beek Premium Cars (zie reportage nieuwbouw). Daarmee meet je profieldiepte en slijtagepatroon van de banden en de wielstand en sla je die digitaal op. Via mail, WhatsApp of als tekstbericht wordt die data naar de naar de klant verstuurd. En die voertuigdata wordt verwerkt en opgeslagen als QR-code, die als sticker op de auto komt. Bij elk werkplaatsbezoek scan je die en heb je direct de volledige historie in beeld.”

Van den Berg legt uit dat ook de procesdata van de Hofmann-uitlijnapparatuur en -balanceermachines kunnen worden verzonden, verwerkt en opgeslagen bij de klantgegevens. Ook het servicerapport van de nieuwste Robinair R1234yf-aircoapparatuur is digitaal uit te lezen en op te slaan en bovendien kun je die via een app op afstand bedienen. Zelfs de hefsystemen van Stertil Koni (inclusief de mobiele hefkolommen) kennen nu een ‘eBright Smart Control’-bediening en digitale opslag van de hefgegevens om het servicepatroon voor het hefsysteem te bepalen.

Elektronische problemen


Yannick Schutten zet namens Delphi eerst even een stapje terug naar de revolutie die elektronica in auto’s én auto-onderhoud teweeg heeft gebracht: “Voor het werken aan systemen als motormanagement, ABS, stabiliteitscontrole, airconditioning en transmissie zijn visuele inspectie en goede vakkennis zijn niet langer voldoende. De computers van dit soort systemen bevatten vele honderden diagnostische parameters die de werkplaats helpen om defecten sneller op te sporen.”

En dat heeft consequenties voor de werkplaats: “Vandaag heeft maar liefst 60 procent van de werkplaatsdoorgangen te maken met elektronische problemen. Dat vraagt om goede diagnose-instrumenten.”

Hulp bij Pass-Thru


Schutten stapt over naar de verbinding tussen werkplaats en autofabrikant: “Daarom ontwikkelden wij Delphi DS Flash. Dat is een complete PassThru-oplossing.” Schutten legt uit waar die uit bestaat: “Een vooraf geconfigureerde laptop, een communicatie-interface inclusief alle aansluitkabels (ook die voor BMW), een gestabiliseerde stroomvoorziening (essentieel voor complexe diagnoses en lange herprogrammering) en een handleiding voor het aanmaken van accounts bij fabrikanten met stapsgewijze installatieprocedures.”

En voor de duidelijkheid: “Met DS-Flash heb je als universele garage een vergelijkbaar diagnoseniveau als de dealer, je kunt software-updates downloaden (flashen) voor alle emissiegerelateerde ECU’s (bij sommige fabrikanten zelfs voor álle ECU’s) en je kunt het elektronisch onderhoudsboekje bijwerken.”

Delphi’s DS-NanoTM is een diagnosetester zoals we die kennen. Met DS-Flash helpt Delphi de werkplaats om het Pass-Thru-bruggetje met de werkplaats te maken.

Klinkt goed, het lijkt erop dat Delphi daarmee verder is dan Hella. “Onze Hella Gutmann-diagnosetesters zijn voorbereid op Pass-Thru. We bieden ondersteuning tot aan het contact leggen met de autofabrikant.” Toch is die ook beslist waardevol. Hella biedt via zijn Tech World-website (zie kader Meer weten?) een schat aan praktische Pass-Thru-info inclusief een lijst van OEM-portals.

CBX, Stokvis en de beide leveranciers van garagesoftware kunnen op dit moment (nog) niet veel betekenen voor autobedrijven die met Pass-Thru werken.

De Hella Gutmann-diagnosetesters zijn voorbereid op Pass-Thru. Via Hella Tech World bereidt het autobedrijf zich voor.

Elkaars kennis gebruiken

In plaats van de connectie tussen werkplaats en autofabrikant, maakt Infomotive wel verbinding tussen werkplaatsen, zegt Koen van Gils: “We bieden de mogelijkheid om aangeleverde data te verwerken in Q-Mobiel. Voertuiggegevens worden dan centraal opgeslagen. Geeft het autobedrijf toestemming, dan zijn die gegevens onderling uit te wisselen. Let op, alleen de historie van een voertuig met omschrijvingen van werkzaamheden en onderdelen.”

“Bedragen en onderdeelnummers worden niet vrijgegeven. Ook vermelden we niet bij wie het voertuig is geweest. Het voordeel is dat een auto die nieuw een werkplaats binnenkomt al bekend is in de centrale historie. Je kunt dan veel beter een inschatting maken van wat er moet gebeuren.”

Connected apparatuur


Blijft over de connected werkplaatsapparatuur, de koppeling van werkplaatsapparatuur met garagesoftware. Bij onze vraag over de connectie met de klant ging Arian van den Bergh van Stokvis Equipment al uitvoerig in op werkplaatsapparatuur die zijn meetrapporten digitaal opslaat. Toch zit die daarmee nog niet automatisch in de garagesoftware: “Wij zitten midden in het proces om dat mogelijk te maken. Dat komt er dus aan.”

Maurits Golüke meldt dat er voor de bandenscanners van CBX al diverse koppelingen zijn, maar hij schetst ook de grote moeilijkheid van zulke koppelingen: “De crux zit ‘m in de hoeveelheid aanbieders van garagesoftware. Ieder heeft zijn eigen manier van data implementeren. Wil je een apparaat aan garagesoftware koppelen, dan moet je voor ieder pakket weer een andere koppeling maken.”

Of andersom


Ook garagesoftwareleverancier Infomotive werkt aan die koppelingen: “Wij zijn bezig met diverse tests om data vanuit werkplaatsapparatuur te verwerken”, zegt Koen van Gils. CSW heeft het al werkend: “Denk bijvoorbeeld aan de koppeling met Treadreader van Sigmavision. Je rijdt de auto de brug op en de profieldiepte van de banden wordt automatisch gemeten en in AutomaaT GO gezet”, legt Marloes Maasbommel uit. “Met veel werkplaatsapparatuur hebben we al zo’n koppeling.” Testrapporten in de vorm van digitale documenten kan Infomotive ook aan: “Onze Link-module koppelt die aan voertuig, onderdeel of klant.”

 

Bron: www.amt.nl

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Scroll naar top